aneb jak přivodit babičkám infarktové stavy

Věřím, že ne všem babičkám, ale těm našim určitě. Jedna dokonce během "krmení" dcery zásadně odcházela z místnosti. O jakém trýznění babiček vlastně mluvím?
Možná jsi už slyšela o BLW (Baby Led Weaning). Česky to nezní taky moc lákavě - "dítětem vedené odstavování" nebo "jídlo do tlapky" (to mi připomíná spíš výcvikovou metodu pro psy).
Ve skutečnosti se jedná o způsob, jakým dítě objevuje můj oblíbený svět - svět chutí, vůní, konzistencí, ... zkrátka svět jídla.
Je to vlastně celkem jednoduché - místo mixování (pasírování, zavařování atd.) a následného hraní si na letadlo se lžičkou v ruce, nabídneš prckovi to, co máš sama na talíři. Nemyslím tím teď steak! Ale třeba vařenou bramboru, kterou máš vedle toho masa (a kterou jsi neosolila). A nepotřebuješ k tomu nic - ani mixér, ani lžičku. Dítě si bohatě vystačí se svými ručkami a pusou (na začátku možná nebude potřebovat ani tu).
Pamatuji si, jak se mi po půl roce změnil život. Do té doby jsem během spánku dcery váhala, jestli se najíst, vysprchovat se nebo rychle udělat něco jiného. Po zavedení příkrmů formou blw jsem se mohla najíst společně s dcerkou. Ona si spokojeně žmoulala svoje těstoviny a já si vychutnávala to samé, jen s přidanou omáčkou. To nezní vůbec špatně, že? :-)
Snažím se v přístupu k dětem řídit tím, co by se líbilo mně samotné. A osobně ráda vím, co jím a miluju vychutnávat si jídlo včetně toho, jak je naservírované, jak voní, jestli je křupavé nebo upečené do měkka.
Že ale 6měsíční dítě ještě nemá zuby, takže si stejně nemůže nerozmixované jídlo vychutnat? Však ono taky tu bramboru nejprve nevnímá jako oběd, na to mu bohatě stačí mléko. Už se ale seznamuje s tím, že mrkev je oranžová a dobře se žužlá, banán je žlutý a jde rozmačkat jako žádná jiná hračka a meloun je sladký a teče z něj tolik vody!
Je ale nutné znát a dodržovat určitá pravidla - o bezpečné poloze dítěte, úpravě nabízených potravin (mj. jakým způsobem je nakrájet), jakým potravinám se vyhnout, nestrkat jídlo dětem do úst atd. Rozhodně si je nastuduj (existuje už hodně blogů, článků, knih aj.).

(Taky řekneš svému prckovi několikrát za den: nechceš papat? papej! jdeme jíst! budeš ještě jíst?...
Zkus to co nejčastěji za den nahradit francouzskou variantou MANGER ;)
Proč se vlastně naše babička nezvládala dívat na to, jak si její vnučka sama pochutnává na hrušce? Ze dvou důvodů - za prvé na to nebyla zvyklá. Spousta lidí se na mě nevěřícně dívala, když jsem dcerce otevřela na svačinu krabičku s kousky ovoce či zeleniny místo skleničky s přesnídávkou. S tím souvisí i druhý důvod, tedy že nebyla zvyklá ani na to, jak to vypadá. Když už totiž dcerka dokázala "užužlat" nebo dásněmi "ukousnout" kousek jídla, požmoulala ho v puse a vyplivla. Ano, po seznamovací fázi přišla plivací fáze. Děti ještě neumí jazykem posunout stravu dál a polknout ji. Při kojení tento pohyb jazykem nedělají.
Navíc jsou malé děti vybaveny dávivým reflexem. Tedy přesněji ho mojí posunutý více vepředu na jazyku. Příroda to vymyslela dobře. Nepustí do krku nic, co by ještě dítko nezvládlo spolknout a bylo by tím pádem pro něj nebezpečné. Pomalu, přirozeně se to učí poznáváním potravin a jejich struktur a s tím začíná i postupně polykat a - JÍST!
Takže ano, pro někoho to může být stresující pohled, chvílemi to vypadá, že se dítě začne každou chvíli dusit nebo dávit (to je rozdíl). Rozhodně je nutné, aby byl při jídle neustále přítomen dospělý (a dodávám přítomný - ne koukající do mobilu nebo otočený zády u kuchyňské linky) a ideálně ten, kdo zná zásady první pomoci. Ale to samé platí i u krmení jakýmkoliv jiným způsobem. Tím, že si dítě koriguje jídlo samo, samo také pozná, co musí z pusy ven. Při krmení lžičkou dítě přesnídávku spíše vskrne a jazyk opět nepotřebuje.
Na druhou stranu jsem slyšela i to, že se přece nejedná o žádnou metodu, že děti vždycky jedly to, co bylo doma. Ano, věřím tomu, že když se zeptáme třeba prababiček, že nakonec si některé vzpomenou, že jejich děti ožužlávaly kuřecí kosti už v pár měsících. Vždyť ani ty mixéry neměly! :-)
Chtěla bych zdůraznit, že tato metoda není pro každého. Každá maminka je jiná, každé miminko je jiné a je fajn, když si najdete způsob, který vyhovuje vám oběma. Často říkám svým kamarádkám, že je důležité, aby daná věc (nošení, kojení, prostě vše) vyhovovala mamince i miminku. Oběma! A na názorech dalších lidí už nezáleží. Rozhodně není lepší ani horší maminka s nakrájenou zeleninou než maminka s přesnídávkou!
Jak vnímají metodu blw francouzské maminky? Inspirací pro tebe může být např. Coline. Zde najdeš její video, kde mluví o blw (francouzsky DME). Ve videu je možnost zapnutí francouzských titulků. Zároveň jsem ti pod videem nachystala přepis některých částí a k němu překlad důležitých slov.
Video můžeš sledovat např. při kojení nebo ho poslouchat během žehlení ;-) I pro úplnou začátečnici je důležitý poslech a vůbec nevadí, že chytneš třeba jen jedno jediné slovíčko. Je to jako s těmi dětmi - neposadí se v půl roce za stůl s příbory v ruce. Ale od ožužlávání se postupně dostanou k prvním soustům :-)
La DME c´est l´acronyme pour diversification menée par l´enfant
C´est le fait en fait de ne pas donner de purée ou de compote à son bébé et de lui donner uniquement des morceaux.
C´est surtout en fait devenu en rôle central vraiment aux bébés, à l´enfant, dans son alimentation et de lui permettre de découvrir voilà les saveurs, les textures, les goûts, les couleurs etc. en toute autonomie.
De mon point de vue et du point de vue de plein d´autres personnes il y a plein plein plein d´avantages à la dme.
Le premier c´est que déjà bébé il va être totalement maître de sa façon de s´alimenter, ça va lui permettre vraiment de développer son autonomie…
Par exemple tu ne fait pas l´avion avec le morceau de banane si ton bébé ne veut pas manger la banane
On apprend en fait à faire confiance à son enfant, on apprend vraiment à lui faire confiance pour savoir quand est ce qu´il a faim, quelle quantité il a envie de manger et est ce qu´il a encore faim et est ce qu´il a plus faim, est ce qu´il est rassasié, est ce qu´il a plutôt envie de manger ci ou manger ça.
un enfant - dítě
donner - dát, dávat, nabídnout
une purée - kaše, pyré
un morceau - kus, kousek
une alimentation - strava, jídlo
découvrir - objevit
une saveur - chuť
un goût - chuť
une couleur - barva
un avantage - výhoda
le premier - první
s´alimenter - stravovat se (jíst)
manger - jíst
une confiance - důvěra
il a faim - má hlad
rassasié - sytý
P. S. Výhoda sledování podobných videí je mj. v používané francouzštině - je to mluvená, reálná podoba jazyka. Také osobní zkušenost a pohled Coline ti možná předá víc než článek od lékaře. Mně je tato energetická Francouzska velice sympatická, z jejích videích čerpám pozitivní energii.
V tomto videu oceňuji, že (podobně, jako jsem se snažila i já) nenutí svůj názor a nijak nekritizuje jiný přístup zavádění příkrmů. Video jsem viděla až po napsání tohoto článku a musela jsem se smát, kolik stejných myšlenek jsem našla. Dokonce i ve zmínce o "lžičkovém letadle" (tu ne fait pas l´avion avec le morceau de banane ):-)
V příštím článku ti podrobněji popíšu, jak probíhalo blw u nás a co doporučuji vyzkoušet.
À bientôt :-)
Comentarios